Nama: Ishak Bin Mat
Matrik: SX110263CRS04
Perniagaaan Pilihan : Perniagaan Dobi
Berikut adalah perniagaan pilihan saya.
1.0 PENGENALAN
Perniagaan yang akan dimulakan ini memerlukan pembiayaan daripada pihak MARA sebanyak RM30.000 dan juga modal sendiri sebanyak RM13,000. Melalui pembiayaan ini, pemilik dapat memulakan perniagaan dengan membeli aset tetap dan juga keperluan lain untuk menjalankan perniagan.
2.0 TUJUAN KERTAS KERJA
3.0 LATARBELAKANG PERNIAGAAN
4.0 LATARBELAKANG PEMILIK
Kursus yang dihadiri
5.0 SKOP PERNIAGAAN
5.1 Aktiviti Perniagaan
6.0 RANCANGAN PENGURUSAN
6.1 Struktur Organisasi
Secara keseluruhannya, struktur organisasi perniagaan adalah seperti berikut
6.2 Fungsi dan Tanggungjawab
6.2.1 Pengurus Operasi / Pemilik
6.2.2 Pengurus Pemasaran / Kualiti
6.2.4 Pekerja
Matrik: SX110263CRS04
Perniagaaan Pilihan : Perniagaan Dobi
Berikut adalah perniagaan pilihan saya.
1.0 PENGENALAN
NIDA Laudry Enterprise bakal di wujudkan disalah satu premis yang dianggarkan siap pada tahun 2007. Perniagaan yang berstatus milik tunggal milik bumiputra. Adalah menjadi hasrat perniaga untuk turut serta di dalam perkembangan ekonomi kaum bumiputra menyumbang kepada ekonomi negara. Aktiviti perniagaan ini adalah menyediakan perkhidmatan dobi cucian kering dan cucian basah, mengososk dan melipat pakaian. Pemilik sedang menyertai Skim Latihan Galakan Perniagaan Kakitangan Kerajaan 2006 anjuran Kementerian Pembangunan Usahawan dan Koperasi (MECD) dan
MARA bagi tujuan meningkatan kemahiran mengurus dalam perniagaan. Melalui skim ini, pemilik telah dapat menimba banyak pengalaman dan pengetahuan yang amat berguna tentang selok belok perniagaan dari segi pengurusan kewangan dan juga pengurusan alat atau mesin yang telibat dalam perniagaan dobi.
MARA bagi tujuan meningkatan kemahiran mengurus dalam perniagaan. Melalui skim ini, pemilik telah dapat menimba banyak pengalaman dan pengetahuan yang amat berguna tentang selok belok perniagaan dari segi pengurusan kewangan dan juga pengurusan alat atau mesin yang telibat dalam perniagaan dobi.
Perniagaan yang akan dimulakan ini memerlukan pembiayaan daripada pihak MARA sebanyak RM30.000 dan juga modal sendiri sebanyak RM13,000. Melalui pembiayaan ini, pemilik dapat memulakan perniagaan dengan membeli aset tetap dan juga keperluan lain untuk menjalankan perniagan.
NIDA LAUNDERY bercadang untuk membuka cawangan dalam jangka masa lima tahun akan datang dan khidmat basuhan kering menjadi perniagaan utama, sekiranya bertambah maju dan mendapat sambutan yang memuaskan.
Tujuan kertas kerja ini adalah untuk membentangkan rancangan perniagaan ini dengan lebih terperinci yang meliputi aspek pengurusan, pemasaran perkhidmatan dan juga kewangan perniagaan kepada pihak MARA. Ini dapat memberikan gambaran yang jelas dan menilai potensi perniagaan yang akan dijalankan. Pemilik memohon pembiayaan sebanyak RM30,000 (Ringgit Malaysia tiga puluh ribu sahaja), dimana sebanyak RM 13,000 (Ringgit Malaysia sepuluh Ribu sahaja) adalah wang pemilik sendiri, jangka dapat membantu perniagaan agar merealisasikan cadangan perniagaan dan seterusnya menawarkan perkhidmatan yang berkualiti dan kompetetif dengan kehendak pasaran. Disamping itu, kertas kerja ini disediakan bagi memenuhi salah satu syarat wajib bagi para peserta SLGKK (Skim Latihan dan Galakan Bagi Kakitangan Kerajaan) untuk menamatkan program latihan galakan perniagaan. Tempoh pembiayaan kewangan yang dipohon adalah selama satu tahun. Pembiayaan ini akan digunakan untuk beberapa tujuan berikut: -
- Membeli aset tetap RM 25,500
- Modal pusingan. RM 4,500
3.0 LATARBELAKANG PERNIAGAAN
Nama Perniagaan
|
:
|
NIDA Laundry Enterprise
|
Alamat Berdaftar
|
:
|
Bandar Nusa Idaman,
Johor Bahru, Johor
|
Alamat Operasi
|
:
|
Bandar Nusa Idaman,
Johor Bahru, Johor
|
No. Daftar Perniagaan
|
:
|
Dalam Proses
|
Tarikh Pendaftaran
|
:
|
Dalam Proses
|
Tarikh Mula Perniagaan
|
:
|
2007 (Jangkaan akan bermula)
|
Aktiviti Perniagaan
|
:
|
Milikan Tunggal
|
Modal Awal
|
:
|
RM13,000
|
Pemilik
|
:
|
|
No. K/P
|
:
|
4.0 LATARBELAKANG PEMILIK
Nama
|
:
|
|
Jawatan
|
:
|
|
Alamat Tetap
|
:
|
|
Alamat Surat Menyurat
|
:
|
|
No. Telefon
|
:
|
|
No. Kad Pengenalan
|
:
|
|
Tarikh Lahir
|
:
|
|
Bangsa / Agama
|
:
|
Melayu / Islam
|
Pengalaman Kerja
|
:
|
Pembantu Makmal
Jab. Kimia Johor
|
Kursus yang dihadiri
Kursus
|
Tarikh
|
Anjuran
|
Latihan Asas Perniagaan
Bil: 10/2006
|
24 Apr 2006 hingga 28 Apr 2006
|
Kementerian Pembangunan Usahawan dan Koperasi dan MARA
|
Skim Latihan Dan Galakan
Bagi Kakitangan Kerajaan
Untuk Mencebur Dalam
Perniagaan 2006
|
15 Mei 2006 & 15 Sept 2006
|
Kementerian Pembangunan Usahawan dan Koperasi dan MARA
|
5.0 SKOP PERNIAGAAN
5.1 Aktiviti Perniagaan
- Cucian Kering
- Cucian Basah
- Cucian Permaidani
Berdasarkan kepada permerhatian pemilik, perniagaan ini mempunyai potensi yang cukup besar untuk berkembang disekitar 5% pada tahun pertama dan akan meningkat pada tahun berturutnya antara 10% hingga 20% setahun. Melalui usaha yang yang berterusan khidmat yang ditawarkan sentiasa dipastikan berada pada tahap kualiti yang tinggi. Lokasi kedai yang terletak ditepi jalan merupakan kawasan yang strategik dan memberi kelebihan kepada premis kerana pelanggan dapat
mengunjungi dengan mudah.
mengunjungi dengan mudah.
Nusa Jaya yang temasuk dalam pelan RMK 9 yang akan terlibat sama dalam projek menjadikan Johor Bahru sebagai Bandar Metropolitan. Dengan ini Nusa Idaman juga akan menerima tempiasnya pada amnya dan NIDA laundry khasnya.
6.0 RANCANGAN PENGURUSAN
6.1 Struktur Organisasi
Secara keseluruhannya, struktur organisasi perniagaan adalah seperti berikut
6.2 Fungsi dan Tanggungjawab
NIDA LAUNDRY telah menyusun fungsi dan tanggungjawab berikut bagi melicinkan lagi pengurusan perniagaannya: -
6.2.1 Pengurus Operasi / Pemilik
Pengurus operasi bertanggungjawab di dalam segala aspek pengurusan perniagaan dan di samping itu
juga bertindak melaraskan pengurusan dan operasi perniagaan. Pengurus operasi pula bertugas memastikan pekerja-pekerja berkerja mengikut fail meja yang telah ditetapkan atau SOP.
juga bertindak melaraskan pengurusan dan operasi perniagaan. Pengurus operasi pula bertugas memastikan pekerja-pekerja berkerja mengikut fail meja yang telah ditetapkan atau SOP.
6.2.2 Pengurus Pemasaran / Kualiti
Pengurus pemasaran peranan utamanya ialah meningkatkan perniagaan dengan mencari pemasaran yang baru seperti di hotel-hotel, tender kerajaan dan di institiut pengajian tinggi. Kualiti produk yang dijalankan hendaklah sentiasa memenuhi selera pelanggan.
6.2.3 Pengurus Keewangan / Pentadbiran
Aspek pentadbiran dan kewangan menjadi urusan utama yang mana melibatkan pembelian bekalan dan kawalan stok operasi. Menyediakan bajet dan mengenalpasti sumber-sumber kewangan serta
mengawal kewangan perniagaan. Menjaga kehadiran pekerja dan serta mentadbirnya dari segi operasi pendobian dan menjaga kebajikan pekerja dan keselamatan kedai.
mengawal kewangan perniagaan. Menjaga kehadiran pekerja dan serta mentadbirnya dari segi operasi pendobian dan menjaga kebajikan pekerja dan keselamatan kedai.
6.2.4 Pekerja
Bertanggungjawab memastikan kebersihan dan keselamatan kedai dengan menjalankan tugas secara
bijaksana, cekap dan berdaya kreatif yang tinggi agar kualiti ditahap yang memuaskan supaya perniagaan ini akan berkembang maju.
bijaksana, cekap dan berdaya kreatif yang tinggi agar kualiti ditahap yang memuaskan supaya perniagaan ini akan berkembang maju.
6.3 Gaji Dan Ganjaran
Anggaran gaji dan ganjaran pekerja untuk sebulan adalah seperti Jadual 1 di bawah.
Jawatan
|
Gaji
|
Elaun
|
KWSP
|
Perkeso
|
Jumlah
|
Pengurus
|
RM1200.00
|
RM 0.00
|
RM 0.00
|
RM1200.00
|
|
2
Pekerja
|
RM1200.00
|
RM144.00
|
RM24.00
|
RM1368.00
|
|
JUMLAH
|
RM1200.00
|
RM1200.00
|
RM144.00
|
RM24.00
|
RM2568.00
|
Jadual
1: Anggaran Gaji dan Ganjaran Pekerja
|
6.4 Belanja Pengurusan
Bagi pengurusan,perniagaan ini menganggarkan perbelanjaan dalam sebulan mengikut pelan peningkatan kapasiti perniagaannya adalah seperti Jadual 2 di bawah.
6.5 Strategi Pengurusan
Operasi perniagaan dan juga kakitangan amat mustahak di dalam usaha memajukan perniagaan. Oleh itu perniaga telah mengatur beberapa strategi pengurusan seperti: -
- Memberi bimbingan kepada pekerja supaya dapat mengwujudkan pekerja yang bertanggungjawab dan berdedikasi.
- Ada hubungan yang baik diantara majikan dan pekerja dan semangat kerjasama untuk faedah bersama untuk menghasilkan kerja yang lebih efisyen dan berdaya maju.
- Memberi bonus berbentuk wang kepada pekerja setiap tahun jika mendapat keuntungan.
- Menjaga kebajikan pekerja, seperti sakit, kematian dan masalah keluarga.